Har I rekrutteret nye medarbejdere i 2021? Og hvordan er det gået? Vi tog en snak med vores svenske og norske landechefer, Calle Odén og Kai Bruun, for at reflektere over det forgange rekrutteringsår. Gå ikke glip af deres takeaways fra 2021.
1. WFA (Working From Anywhere) udvider kandidatfeltet
Nogle af os arbejder bedst på kontoret, andre hjemmefra. WFA-konceptet er fordelagtigt for både medarbejdere og arbejdsgivere. Ikke alene kan virksomheder skræddersy deres kontorer med populære co-working-løsninger; når den fysiske arbejdsplads fjernes fra kravprofilen, udvides kandidatfeltet. Med den geografiske fleksibilitet tilbydes medarbejderne fordelen at kunne arbejde, hvor det passer dem bedst.
»Under pandemien er arbejdspladsens betydning for alvor kommet i forgrunden. Med for eksempel de digitale løsninger, der findes, kan vi konstatere, at mange af os ikke behøver at være samme sted for at udføre vores arbejde eller skabe resultater. Set fra et rekrutteringsperspektiv er der her et stort potentiale i at bruge det nye koncept til at tiltrække nye talenter,« siger Calle Odén, CEO i TEMP-TEAM Sverige.
På flere og flere jobportaler er det nu også muligt at tagge og filtrere job inden for rammerne af distancearbejde, hybridløsninger og hjemmekontorer. Calle fremhæver, hvordan en virksomhed kan bruge det til at tiltrække flere kandidater:
»Afstand til og fra arbejde behøver ikke længere være en dealbreaker. Ved at fjerne vigtigheden af arbejdspladsen, udvider du kandidatfeltet, og flere kan føle sig fristet til at søge. Det er måske lige præcis den døråbner, der skal til for, at drømmekandidaten søger jobbet.«
2. Passive kandidater kræver proaktive recruitere
»Vi befinder os i en situation med en tydelig mangel på kandidater – noget, der har været overraskende i kølvandet på pandemien. Det indebærer, at mange virksomheder i Norden har udfordringer med at dække deres rekrutteringsbehov,« siger Kai Bruun, administrerende direktør for TEMP-TEAM i Norge, og peger på, hvordan manglen på kandidater kalder på en mere proaktiv strategi:
»I dag kan en recruiter ikke længere forvente, at en jobannonce rækker til at besætte en stilling. Parallelt med en velskreven jobannonce, skal der ofte søgning i forskellige databaser og en målrettet og langsigtet opbygning af netværk til for at lykkes.«
3. Nye arbejdsmetoder afføder nye digitale kompetencer
At vores arbejdsmetoder og kompetencer påvirkes af vores omgivelser er pandemien et tydeligt bevis på. Hjemmearbejde har fx stillet krav til digitale arbejdsmetoder og nye digitale kompetencer. Nogle af de digitale kompetencer, der kan ses på tværs af de forskellige brancher, er fx:
- Fjernledelse
- Digital projektledelse
- Mødeorganisering online med diskussionsforum
»Vi i rekrutteringsbranchen har også taget store digitale skridt. I dag er videointerview, fjernrekruttering og distanceonboarding af nye medarbejdere naturlige elementer i arbejdet. Vi er også afhængige af nye digitale platforme og værktøjer, som former og stiller krav til nye kompetencer,« siger Kai.
4. Nye forventninger fra kandidater
Både medarbejdere og ledere har fået en ny referenceramme, når det kommer til hjemmekontorer, fleksibilitet og arbejdstid.
»Erfaringen har også skabt forventninger, som er vigtige for rekrutterende virksomheder at forholde sig til. Man skal formå at skabe en balance mellem medarbejdernes behov for fleksibilitet og virksomhedens behov for nærvær og arbejdsmiljø,« siger Kai.
5. Match kompetenceudfordringer med learnability
Digitalisering, robotter, kunstig intelligens – vi lever i en tid, hvor vores kompetencebehov konstant påvirkes og skaber nye arbejdsroller. Nysgerrighed og lyst til at lære nyt vil være afgørende for at kunne følge med i denne udvikling − og dermed vigtige forudsætninger for at kunne bygge oven på det, vi allerede kan i dag.
»Ved at flette learnability ind i rekrutteringsprocessen udvider man ikke blot sit udvalg af kandidater – det skaber også gode forudsætninger for at bygge bro over det kompetencegab, der opstår, når udviklingen går for hurtigt til, at medarbejderen kan følge med,« siger Calle.
Hvilke takeaways tager du med dig fra 2021?