Udviklingen går hurtigt nu. Ifølge World Economic Forum vil i gennemsnit 40% af kernekompetencerne hos medarbejdere i en fast rolle have ændret sig inden 2025. Nysgerrighed og åbenhed overfor at lære nyt vil være afgørende for at kunne følge med i denne udvikling − og dermed vigtige forudsætninger for at kunne bygge oven på det, vi allerede kan i dag. Læs med her og bliv klogere på, hvorfor du bør sætte fokus på learnability i rekrutteringsprocessen.
Mange job, som vi kender dem i dag, er under forandring, og branche efter branche påvirkes af digitaliseringen. Robotter erstatter manuelt arbejde, og AI udfordrer måderne, hvorpå vi f.eks. arbejder med analyse, databehandling og marketing. Det betyder, at nogle kompetencer efterhånden bliver mere irrelevante, mens andre udvikler sig, og nogle bliver mere komplekse.
Med konstante krav til fornyelse er viljen og evnen til at lære nye ting en stadig mere værdsat kompetence i rekrutteringssammenhænge. Ved at have learnability for øje når du rekrutterer, åbner du ikke kun op for et bredere felt af kandidater, du investerer også i kompetencer, der er langt bedre gearet til et arbejdsmarked i forandring end de kompetencer, du har nu.
Learnability i rekrutteringsprocessen
Learnability kan være en afgørende nøglekompetence i forbindelse med at løse forskellige rekrutteringsudfordringer, fx når:
- En organisation har en stejl udviklingskurve, hvor medarbejderne skal kunne følge med
- Det er svært at få fat i de rigtige profiler på markedet
- Et team skal suppleres med en, der er skarp til at lære nye ting
- Budgettet ikke rækker til at ansætte en ekspert, og I vil investere i mindre erfaren arbejdskraft til at varetage rollen.
Behovsanalyse: Fremtidige kompetencer
Ny teknologi ændrer vores processer og arbejdsindhold. Hvordan ser udviklingen ud i din branche? Sikr dine behov i behovsanalysen ved at se fremad:
- Hvilke kompetencer sikrer jer mest mulig succes i fremtiden?
- Hvilken ny viden og udvikling vil være påkrævet i denne rolle?
Med det for øje: Hvad er de vigtigste færdigheder, som den nye medarbejder skal besidde?
Jobannoncen: Learnability som USP
Hvordan bruger du learnability til at appellere til kandidater? En god idé er at tænke på learnability som et "Unique Selling Point", der tiltrækker ansøgere. Brug krudt på at beskrive, hvilke udviklingsmuligheder kandidaten har hos jer. Her er nogle forslag til, hvordan du tiltrækker kandidater med lyst til at lære nyt:
- "Hos os sætter vi tid af til din kompetenceudvikling".
- "Her kommer du til at arbejde med den nyeste teknologi og være i spidsen for udviklingen".
- "Ud over en din egen personlige udviklingsplan, får du adgang til et e-læringsværktøj fyldt med viden inden for (...)".
Med kortere kravlister og en klar kommunikation om mulighederne for at lære nyt, kan flere mennesker føle sig inspireret til at søge, således at du får et større udvalg af kandidater.
Interviews: Hvordan måler vi på learnability?
Interviewet giver dig mulighed for komme kandidatens vilje og evne til at lære nye ting lidt nærmere. Her er nogle forslag til spørgsmål, du kan stille:
- "Hvad er det sidste, du har lært?"
- "Hvad inspirerer dig og vækker din nysgerrighed?"
- "Hvad skal du bruge for at lære nye ting?"
- "Har du påvirket indholdet af tidligere jobs og hvordan?"
- "Hvilken rolle indtager du i en gruppe, når det er tid til at udvikle eller implementere noget nyt?"
Glem ikke at bruge referencerne!
Når du er kommet så langt i din rekrutteringsproces, at du har en håndfuld gode kandidater, er det tid til at kigge på referencer. Bed referencepersonen om at beskrive kandidatens drivkraft og vilje til at lære nye ting. For eksempel kan du spørge, hvordan personen:
- Håndterer en ny eller kompleks opgave?
- Tackler modgang og udfordringer på arbejdet?
- Drives af forandringer på arbejdet?
- Er med til at forme sit eget job?
"Hire for attitude, train for skills"
Ingen kan alt, men med fremsyn, nysgerrighed og den rigtige indstilling kan vi nå langt. Vi lever i en tid, der konstant påvirker vores kompetencebehov og skaber nye faglige roller. Med learnability som en af nøglekompetencerne, skaber du gode forudsætninger for at kunne bygge bro over den kompetencemæssige kløft, der opstår, når udviklingen går hurtigere end medarbejderen følge med i.
Udviklingen går hurtigt nu. Ifølge World Economic Forum vil i gennemsnit 40% af kernekompetencerne hos medarbejdere i en fast rolle have ændret sig inden 2025. Nysgerrighed og åbenhed overfor at lære nyt vil være afgørende for at kunne følge med i denne udvikling − og dermed vigtige forudsætninger for at kunne bygge oven på det, vi allerede kan i dag. Læs med her og bliv klogere på, hvorfor du bør sætte fokus på learnability i rekrutteringsprocessen.
Mange job, som vi kender dem i dag, er under forandring, og branche efter branche påvirkes af digitaliseringen. Robotter erstatter manuelt arbejde, og AI udfordrer måderne, hvorpå vi f.eks. arbejder med analyse, databehandling og marketing. Det betyder, at nogle kompetencer efterhånden bliver mere irrelevante, mens andre udvikler sig, og nogle bliver mere komplekse.
Med konstante krav til fornyelse er viljen og evnen til at lære nye ting en stadig mere værdsat kompetence i rekrutteringssammenhænge. Ved at have learnability for øje når du rekrutterer, åbner du ikke kun op for et bredere felt af kandidater, du investerer også i kompetencer, der er langt bedre gearet til et arbejdsmarked i forandring end de kompetencer, du har nu.
Learnability i rekrutteringsprocessen
Learnability kan være en afgørende nøglekompetence i forbindelse med at løse forskellige rekrutteringsudfordringer, fx når:
- En organisation har en stejl udviklingskurve, hvor medarbejderne skal kunne følge med
- Det er svært at få fat i de rigtige profiler på markedet
- Et team skal suppleres med en, der er skarp til at lære nye ting
- Budgettet ikke rækker til at ansætte en ekspert, og I vil investere i mindre erfaren arbejdskraft til at varetage rollen.
Behovsanalyse: Fremtidige kompetencer
Ny teknologi ændrer vores processer og arbejdsindhold. Hvordan ser udviklingen ud i din branche? Sikr dine behov i behovsanalysen ved at se fremad:
- Hvilke kompetencer sikrer jer mest mulig succes i fremtiden?
- Hvilken ny viden og udvikling vil være påkrævet i denne rolle?
Med det for øje: Hvad er de vigtigste færdigheder, som den nye medarbejder skal besidde?
Jobannoncen: Learnability som USP
Hvordan bruger du learnability til at appellere til kandidater? En god idé er at tænke på learnability som et "Unique Selling Point", der tiltrækker ansøgere. Brug krudt på at beskrive, hvilke udviklingsmuligheder kandidaten har hos jer. Her er nogle forslag til, hvordan du tiltrækker kandidater med lyst til at lære nyt:
- "Hos os sætter vi tid af til din kompetenceudvikling".
- "Her kommer du til at arbejde med den nyeste teknologi og være i spidsen for udviklingen".
- "Ud over en din egen personlige udviklingsplan, får du adgang til et e-læringsværktøj fyldt med viden inden for (...)".
Med kortere kravlister og en klar kommunikation om mulighederne for at lære nyt, kan flere mennesker føle sig inspireret til at søge, således at du får et større udvalg af kandidater.
Interviews: Hvordan måler vi på learnability?
Interviewet giver dig mulighed for komme kandidatens vilje og evne til at lære nye ting lidt nærmere. Her er nogle forslag til spørgsmål, du kan stille:
- "Hvad er det sidste, du har lært?"
- "Hvad inspirerer dig og vækker din nysgerrighed?"
- "Hvad skal du bruge for at lære nye ting?"
- "Har du påvirket indholdet af tidligere jobs og hvordan?"
- "Hvilken rolle indtager du i en gruppe, når det er tid til at udvikle eller implementere noget nyt?"
Glem ikke at bruge referencerne!
Når du er kommet så langt i din rekrutteringsproces, at du har en håndfuld gode kandidater, er det tid til at kigge på referencer. Bed referencepersonen om at beskrive kandidatens drivkraft og vilje til at lære nye ting. For eksempel kan du spørge, hvordan personen:
- Håndterer en ny eller kompleks opgave?
- Tackler modgang og udfordringer på arbejdet?
- Drives af forandringer på arbejdet?
- Er med til at forme sit eget job?
"Hire for attitude, train for skills"
Ingen kan alt, men med fremsyn, nysgerrighed og den rigtige indstilling kan vi nå langt. Vi lever i en tid, der konstant påvirker vores kompetencebehov og skaber nye faglige roller. Med learnability som en af nøglekompetencerne, skaber du gode forudsætninger for at kunne bygge bro over den kompetencemæssige kløft, der opstår, når udviklingen går hurtigere end medarbejderen følge med i.