Work-life balance: Et buzzword med flere betydninger | Temp-Team DK Skip to content

Vi oplever i øjeblikket forsøg på svindel, hvor scammere udgiver sig for at være fra Temp-Team på WhatsApp og Telegram.

Temp-Team retter IKKE direkte henvendelse gennem WhatsApp, Signal, Facebook, Instagram og Telegram. Vi har anmeldt svindlen og opfordrer jer til at blokere afsenderne.

8
Tilbage til alle artikler.

Work-life balance: Et buzzword med flere betydninger

Hvorfor er det vigtigt at forstå, hvad det betyder for dine ansatte?

Work-life balance er på toppen over medarbejdergoder i 2025, men et balanceret arbejdsliv ser ikke ens ud for alle. Derfor er det vigtigt at kunne tilpasse det populære medarbejderløfte til netop dine ansattes ønsker og behov.

Balance mellem arbejde og fritid er efterhånden blevet et trademark for dansk arbejdskultur. Vi er i skrivende stund nummer seks i verden over lande med bedste vilkår for work-life balance – og i 2025 fandt Ballisager, at danske arbejdstagere placerede netop denne kerneværdi på deres top-tre over ting, de kigger mest efter, når de søger job.

Et balanceret arbejdsliv kan dog se vidt forskelligt ud afhængigt af, hvem du spørger.

I en postcoronatid er hjemmearbejdsdage og andre hybride arbejdsformer efterhånden blevet ’the new normal’ inden for work-life balancerende tiltag. Men selvom tilbuddet om hjemmearbejde kan være et effektivt redskab til at værne om dine ansattes trivsel, er det ifølge Jobindex’ seneste kandidatundersøgelse faktisk kun det femte mest populære forhold, der skaber god balance mellem arbejde og fritid. 

Ikke en one size fits all-model

Hvor hjemmearbejde og fleksible mødetider skaber mest balance for den 30-49-årige kollega, for hvem familie og børn typisk fylder meget i hverdagen, er det ikke nødvendigvis tilfældet for kolleger, der er et andet sted i livet. Ansatte i senioralderen (55+) prioriterer i højere grad nedsat arbejdstid. Ifølge en YouGov-undersøgelse fra 2024 har mere end hver tredje medarbejder med under ti år til pensionsalderen et ønske om at gå ned i tid.

Er du en virksomhed, der gerne vil tiltrække unge talenter, bør du muligvis forstå work-life balance som en mere abstrakt form for arbejdsfleksibilitet. For generation Z er det balancerede arbejdsliv nemlig ikke kun et spørgsmål om, hvor, hvornår og hvor meget man arbejder, men om, hvordan man i det hele taget arbejder smartest. Og for nogle virksomheder kan det udfordre konventionerne for, hvordan fritid og arbejdsliv forstås i sammenhæng med hinanden.

Dårlig work-life balance får unge til at søge væk

En mixed-method-undersøgelse fra 2024 om fremtidens arbejdskraft viser, at de unge generation Z’ere finder det kunstigt at sondre skarpt mellem arbejde og fritid. Den traditionelle forståelse af work-life balance som en slags øvelse i at få fritiden til at passe ind i arbejdslivets rammer er simpelthen for ufleksibel for dem.

At fritid er noget, man optjener via dedikation til sit arbejde, er derfor ikke noget, de unge abonnerer på. Man kunne fristes til at sige, at det for dem handler mere om ”at finde sig en hobby med et indbygget job i”, som det lyder i et gammelt Malk de Koijn-hit.

Ifølge undersøgelsen oplever næsten hver fjerde unge medarbejder i alderen 20-30 år, at de bliver mødt af en forventning om 100 procent dedikation til deres arbejde. For 4 ud af 10, der føler sig mødt af denne forventning, har det en negativ indflydelse på deres arbejdslyst – og for mere end halvdelen gør det, at de er åbne over for nye jobtilbud.

Noget tyder på, at der er en sammenhæng mellem god forvaltning af work-life balance og fastholdelse. Vil du holde på de unge medarbejdere, er det i højere grad balance i livet generelt end balance på arbejdet, du bør hæfte dig ved som det vigtige, idet grænsen mellem arbejde og privatliv for denne generation er mere flydende.

Arbejdslyst og fastholdelse går hånd i hånd

Hvad der skaber trivsel og arbejdslyst for en nyuddannet akademiker på 25 år, er ikke det samme som for en medarbejder, der er tæt på pensionsalderen. Men trivsel er uanset alder og livssituation et centralt redskab til at fastholde medarbejdere.

Jo gladere medarbejdere, jo færre opsigelser. Det lyder ret indlysende, men slås fast i en trivselsundersøgelse, som Kraka og Videncenter for God Arbejdslyst har foretaget. Resultaterne var tydelige:

Medarbejdere, der angav, at de var glade og tilfredse med deres job, scorede 16 procent højere i arbejdslyst og 13 procent bedre i resultater end medarbejdere, der inden for de seneste seks måneder havde søgt væk.

En medarbejder i trivsel er en medarbejder i balance med sit arbejde. Og en medarbejder i balance med sit arbejde er mindre tilbøjelig til at søge væk. Forstår du dine medarbejderes syn på work-life balance, ved du med andre ord, hvad der motiverer dem og giver dem lysten til at blive i din virksomhed.

Kig på din medarbejdersammensætning

Vil du forstå, hvordan du bedst opfylder løftet om work-life balance i din virksomhed, skal du kigge nøje på sammensætningen af dine medarbejdere:

  • Hvor ligger aldersgennemsnittet?
  • Hvor mange har små børn?
  • Hvor mange er seniorer (55+ år)?
  • Har I mange unge medarbejdere – eller ønsker I at gøre jer mere attraktive for denne aldersgruppe?
  • Hvilken uddannelsesmæssig baggrund er den mest fremherskende?


Det kan være svært at efterkomme alle medarbejderes behov. Nogle virksomheder rummer et væld af generationer, kulturer, livsstile og uddannelsesniveauer, mens andre er mere homogent sammensat. Ved at stille dig selv ovenstående spørgsmål er du allerede et skridt nærmere, hvad work-life balance egentlig er for en størrelse i netop din virksomhed.

Del: